fredag 7. november 2008

Vanskelig å få jula tilbake...

Så er det på tide for meg å fjerne oppfordringen her på bloggen min om å registrere seg hos Framtiden i våre hender. De har i flere år hatt en kampanje gående for å "spare" jula til julemåneden. Organisasjonen har nå lagt ned kampanjen, kapitalkreftene får leve sitt eget liv i kampen om stadig nye omsetningsrekorder. Handelsstanden er selvsagt ikke opptatt av hvorvidt du og jeg får vannet ut julefølelsen når julemarsipanen er på plass i hyllene i september. Hvorfor denne kampanjen ikke fikk et bedre resultat skyldes i mine øyne to ting:
1. Kampanjen har ikke vært synlig nok.
2. Vi har ikke vært mange nok som har boikottet juleproduktene før desember.
På tross av dette har de forhåpentligvis "vekket" noen under flere av sine aksjoner mot verstingene i denne julehandel-galskapen.
De har siden 2002 samlet inn ca. 30.000 underskrifter fra folk som vil at juleprodukter/julegater etc. skal forbeholdes adventstiden. Kampanjen heter "Gi oss jula tilbake" og har engasjert meg sterkt. Så sterkt at dette ble endel av oppveksten til mine døtre, som jeg vet prøver så godt de kan å følge i fotsporene til mor... Derfor er det blitt en liten tradisjon hos oss å feire 1.desember med årets julebrus! Først DA kan vi med god samvittighet kjøpe en marsipanpølse til kaffen, og alle de andre tingene som skaper den gode gamle forventningen.
Jeg regner da selvsagt ikke julegaver som en del av dette, det er jo ting som helst skal brukes utenom jula også, og blir (for mitt vedkommende) kjøpt fra januar, når jeg kommer over ting som passer.
Likedan ting man lager selv synes jeg også er greit, når man har utstyret man trenger...
På tross av alle mine forsetter har jeg allerede sprukket i år: måtte kjøpe gavepapir....

Nå skal jeg bake noen "gå-bort-gaver" (midt i blinken for meg og krykkene, hehe), kjenne litt på forventning som ikke er kjøpt, og glede meg til et aldri så lite vennindebesøk.
God formiddag dere :)

3 kommentarer:

Brocante sa...

Hei Nita
Hyggelig å se at du har meg på lista over inspirerende blogger! Egentlig er jeg helt enig i at "vorspielet" til jula varer alt for lenge. Hos meg kommer ikke julepynten fram før lille julaften. Det holder i massevis!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Hei!
Takk for koselig kommentar hos meg,måtte bare innom og hilse på.
Så nydelig kopp du viste i forrige innlegg, helt KONGE... Er selv svak for slike flotte kopper, og kjøper med om jeg finner noen på bruktmarkeder, loppemarked o.l.Stor stas å gå på "jakt" på slike steder.
Ha ei flott helg!!!

Tulip sa...

Takk for koselig kommentar hos meg, så nå fant jeg bloggen din også i denne vrimmelen av blogger.
Koselig blogg du har!!!

Jeg er hjertens enig med deg i at jula kommer alt for tidlig inn med handelsstanden.
Det skjærer meg i øyne og hjerte å se pynta juletrær så altfor tidlig på høsten i butikkene.
Men; vi mennesker er dessverre lett påvirkelige...
...og jeg må innrømme at jeg faktisk kjøpte en pakke ørsmå julekuler denne uka.
*pssst * ikke si det til noen!!!:)