søndag 22. mars 2009

På tide å sende den videre...

Guri malla, så fjern jeg har vært!

Vel og bra å ta en utfordring, men jeg glemte jo helt å sende den videre!! Det verste er at det faktisk ikke er veldig mange dagene siden det gikk opp for meg..... kan ikke annet enn å le heller da :)
Denne gangen gjør jeg en vri når jeg sender den videre: jeg utfordrer de som har kommentert nettopp det innlegget hvor jeg viser mitt favorittmøbel. Ja, bortsett fra A-mora da, naturligvis!(hvis du ikke veldig gjerne vil vise flere møbler da :))
Dermed er det opp til:

om dere vil hive dere på denne :)

Forrige helga hadde vi snev av vår her, og vi var ikke sene om å rigge oss til på terassen (nåja, gubben måtte riktignok bruke en hel time på å rydde en passe flekk fri for snø først...)

Og mens vi var ute ble alle løk og knoller tatt frem fra sin kummerlige tilværelse i garasjen. Det var mange fler enn jeg trodde, for vi flyttet nemlig på vårparten i fjor, og jeg har jo selvfølgelig kjøpt løker etter det!

Disse duftliljene kom ikke fram i fjor av den enkle grunn at de forsvant for oss i flyttekaoset!

Allium'ene (Kirgis) kjøpte jeg i Amsterdam i April i fjor, de forsvant også på mystisk vis under flytting ...

Martagon (krøll-lilje)-løkene bestilte jeg i fjor høst, og fikk dem akkurat for sent til å sette dem før vinteren, så det ble lagring. (jepp, disse visste jeg hvor var, heele vinteren!). Jeg veldig spent på disse, for de er så fine, dessuten var de slett ikke billige ...

Mine Skaugum-begonia (5 stk.) lå i en "nesten-død-men-vi-prøver-å ser-om-noen-er-så-dum-å-kjøpe"- kurv på Plantasjen til den nette sum av kr.10,- Den var pitteliten, med en liten, blek "asparges" stikkende fram. For to år siden kunne dele jeg den i flere, og de ser ut til å trives.

Haha Plantasjen, så lenge det er liv er det håp, nemlig!


Først på Februar tok jeg frem mine to Pelargonier, samt en rød og en grønn Gjøksyre (Oxalis). Pellisene har nå fått ny jord, mens gjøksyrene kan bruke samme jord to år på rad. Nå er de røde kommet skikkelig langt, det er til og med en blomst på vei :) Det er de til høyre på det øverste bildet.
Dette syns jeg er ideelle krukkeplanter: Nydelig bladverk, som "lukker seg" om kvelden, og de blomstrer absolutt hele sommeren. Hvis du tar de opp om høsten vil du se at de har delt seg, på den måten kan du etterhvert fylle flere krukker, eller bytte/gi bort. Men husk at de må overvintre frostfritt.
************************************************************
Hvis dere som er utfordret ser dette før jeg har vært innom dere, så bær over med meg; det begynner å bli sein så jeg venter med å besøke dere til i morgen :)
Ønsker alle en vårlig uke :)
klem-klem!

3 kommentarer:

Black Feathers sa...

Oj så masse flotte blomster bilder, skulle gjerne likt å hatt noen av dem i hagen min. Men her regjerer snøhaugene enda.
Jeg får prøve å få vist frem favoritt møbelet mitt en av dagene nå. Trener som bare det jeg også, så bloggen blir litt overlatt til seg selv ja.... Men trening er jo bra... ;D "sliten"

Ha en flott dag du ;)

Nikoline sa...

"Kom sommarvind" begynte eg å nynna på når eg såg innlegget her... du må ha utruleg grøne fingrar!
Eg tek utfordringa om favorittmøbel,men det må ligga bittelitt på vent.
Ha ein flott tirsdag :0)

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

åh, så kooslig tilbakemelding fra deg! :) Klart eg vil ta den utfordringa, men trur eg må få *litt* tid på den :) Stresser om dagen med å få hustegning og sånn på plass, viss alt går i orden da :)

Håper alt står bra til med deg :) Ønsker deg ei herlig ny veke :) Godklem